A teď se rozhodni, jestli chceš být sklenář, zlatník nebo hutník?

29.03.2024

 Blíží se přijímací zkoušky na střední školy. Dnešní náctiletí si vybírají školy prakticky ze stejné nabídky jako jejich rodiče i prarodiče. Oborová struktura střední škol a středních odborných učilišť stále odpovídá spíše socialistické průmyslové minulosti než moderním trendům 21. století.

 

Pro dnešní dobu je typické, že lidé několikrát za život změní profesi. Nejen výhodou, ale v podstatně nutností, je celoživotní učení. Vzhledem k rychlosti změn ve společnosti a všeobecnému pokroku v technologiích se dá předpokládat, že tento trend bude pokračovat. Ovšem naše školství stále nabízí mnoho specificky zaměřených oborů. Právě v té úzké specializaci vidím problém. Kdo ví ve čtrnácti či patnácti letech, co přesně chce až do důchodu vykonávat za specializovanou profesi? Divíte se, že uvádím "až do důchodu"? Přesně k tomu by logicky měla směřovat úzká specializace, kterou mnoho dnes stále ještě existujících oborů nabízí. Není divu, že zájem mezi mladými je spíše o všeobecné obory. Kdo se chce rozhodovat, jestli chce být spíš sklenář, zlatník nebo hutník?

Tyto tři profese jsem vybrala ze seznamu učebních oborů, které se v České republice vyskytují jen jednou na jedné škole. Pro zajímavost a ilustraci specializovanosti nabízených oborů si představte, že u nás existuje 35 maturitních oborů, které lze studovat na méně než 5 školách, z toho ve 14 případech je obor pouze na jedné jediné škole v celé České republice. Podobná situace je u klasických tříletých učebních oborů. Těch, které jsou na méně než 5 školách, je u nás 29, z toho 11 oborů je pouze na jedné škole. Většina těchto oborů se váže právě na specializovaný průmysl, kdy se předpokládalo, že absolvent automaticky nastoupí do blízkého státního výrobního podniku a spokojeně tam vydrží do až důchodového věku. Příkladem takových oborů je třeba technik dokončování zpracování tiskovin, technik-puškař, hutník-operátor, kameník, vodař, lodník, zpracovatel dřeva nebo slévač.

Problémem je také složitá struktura specializovaných oborů, kdy vedle sebe existují podobné obory. Například v oblasti zemědělství a lesnictví, abychom opustili průmysl, existuje 19 maturitních a učebních oborů (když nepočítáme nástavby a dvouleté učební obory). Avšak i třeba v oblasti obchodu jsou paralelně vyučovány obory obchodník, knihkupecké a nakladatelské činnosti, prodavač, aranžér a operátor skladování.

Schválně zvedněte ruce, kdo pracujete v přesně stejném oboru, na který máte papír ze střední školy?


Zdroj dat: https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly 

Autor článku
Markéta Hendrichová

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky