Demokracie a svoboda

01.05.2024

Pojmy demokracie a svoboda jsou často vnímány jako synonyma. Že tomu tak není, vysvětluje Fareed Zakaria ve své známé knize "Budoucnost svobody". To, že se někde uskutečnily svobodné volby, neznamená automaticky prosperitu a ochranu lidských práv. Demokratickým způsobem si lze v krajním případě zvolit i diktaturu.

Jak souvisejí pojmy svoboda a demokracie se školstvím a vzděláváním, což jsou hlavní témata mého blogu? Jedním spojujícím prvkem je to, jak se děti učí o svobodě a demokracii. Do učebnic se dostávají už i novodobé dějiny a učitelé se jim nevyhýbají z obavy, že neví, co a jak mají vlastně učit. Tento přístup pamatuji z doby po sametové revoluci, kdy jsme na základní škole s dějepisem skončili první světovou válkou a na střední škole rakousko – uherským vyrovnáním. Pro dnešní mládež jsou pojmy jako "normalizace" a "sametová revoluce" školní látkou, ze které se zkouší a dávají známky. Udržme i nadále normalizaci jako historické téma v učebnicích, nenechme ji znovu ožít ve skutečnost.

Druhým spojujícím prvkem svobody, demokracie a školství jsou volby. Většina mateřských a základních škol má za zřizovatele obec a většina středních škol má za zřizovatele kraj. Zřizovatel má mnoho rolí ve vztahu ke škole, které souvisejí třeba s financováním, opravami a investicemi. O tom, že jednotlivé obce finančně podporují své školy různým způsobem, by mohl být samostatný příspěvek. Fungování zřizovatele se liší město od města a obec od obce. V tom je český vzdělávací systém specifický. Odborníci na vzdělávací systémy to popisují tak, že máme jedno z nejvíce decentralizovaných školství v Evropě.

Důležitou rolí zřizovatele je jmenování ředitele školy. Podle stávajícího nastavení fungování vzdělávacího systému má odpovědnost za obsah a kvalitu výuky právě ředitel školy. Je hezké, když je škola pěkně a moderně vybavená a opravená, ale ještě to nezaručuje pohodovou atmosféru, vstřícnost, respekt a vzdělávací výsledky. To jsou faktory, které jsou dány lídrovstvím ředitele školy. Ředitel je vybírán volenými politiky. Nyní probíhá v České republice vlna konkurzních řízení na ředitele škol, protože funkční období ředitele je 6 let a ve většině škol končí toto období zrovna letos. Konečné slovo má zřizovatel, tedy volení politici.

Samotné nastavení vzdělávacího systému je také tvořeno politiky. Jedná se například o již zmiňovanou míru decentralizace škol a zřizovatelů, ale také o způsob financování školství, nastavení maturit a přijímacích zkoušek na střední školy či třeba požadavky na kvalifikaci pedagogických pracovníků. Vzdělávání obvykle nebývá hlavním tématem volebních programů a předvolebních diskuzí. Demokraticky si volíme politiky, kteří ovlivňují mnoho záležitostí, vč. fungování škol, tedy veřejné služby pro občany. Mysleme na to, až půjdeme volit, neboť Českou republiku čeká volební rok sestávající se z evropských, krajských a senátních voleb.

Autor: Markéta Hendrichová

Zdroje:

Fareed Zakaria: Budoucnost svobody

https://www.rizeniskoly.cz/aktuality/hledani-obsahu-role-zrizovatele-aneb-ci-je-skola-a-kdo-ji-ridi.a-5811.html

https://www.pedagogicke.info/2023/03/arnost-vesely-stredni-clanek-ve.html

https://www.paqresearch.cz/post/tisice-zrizovatelu-skol/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR248SGANNepdST56cVFBbSogdijYnHhg_sup1GbRV4Xnuy5tdooPKrhlzQ_aem_Aaf7oVcDsS09tK82LPB46bzZsIYcv8leyXzwNahnj-Q2H14S7HoFzy3x5ZQRVu_d7Fwb9UyOl4teTi7QrW6sOrW3

https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/11/211031_MSMT-pruvodce_pravni_upravou_skolske_pravnicke_osoby-a-prispevkova_organizace-reditele.pdf

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky