Revize RVP – promarněná příležitost
Slyšela jsem moderátora v rádiu filozofovat o tom, že když jsou členové kapely stejně naladěni, vzniknou z toho úžasné věci. Jako příklady uváděl Beatles, Led Zeppelin, Rolling Stones. Neplatí to jen v hudbě. Platí to i v práci, ve škole a vůbec v celé společnosti. Nutnou podmínkou je, aby to naladění bylo pozitivní.

Ve vzdělávací "bublině" je nyní jedním z aktuálních témat revize RVP ZV (rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání). Znáte nějakého učitele, který by byl nadšený z revize RVP, byl vůči ní pozitivně naladěn a těšil se, jak nové RVP bude uvádět do praxe ve své výuce? Já ne, a to znám díky své práci opravdu hodně pedagogů. Nové RVP bylo schváleno navzdory názorům učitelů. MŠMT bude prosazovat změny ve výuce bez toho, aniž by těm změnám rozuměli a souzněli s nimi ti, kteří jsou nejdůležitější pro naplnění té změny, tedy pedagogové.
Lidé na MŠMT podcenili komunikaci. Rezignovali na to nejzásadnější, co je nutné pro nějakou změnu, a to nadchnout pro tu změnu ty, kterých se týká. Bez společného naladění na potřebu změny se nové RVP bude ve školách implementovat formálně, bez nadšení, bez tahu na branku, bez porozumění. Udělá se to jenom tak, aby se splnila povinnost daná shora.
Pokud je revize RVP založena na tom, že některé ve školství zažité pojmy přejmenovala, nutí školy najímat si externisty na hudebně dramatickou výchovu (nebo jak se to jmenuje), vyškrtla ruštinu z nabídky druhého cizího jazyka (němčina jako druhý jazyk je bez debat, ale proč má mít zrovna španělština a francouzština přednost před ruštinou, italštinou nebo polštinou?) a trvá na povinné výuce druhého cizího jazyka, ačkoliv odborná veřejnost byla spíše pro jeho volitelnost, tak je něco hodně špatně. Společnost se mění, dnes možná rychleji než dříve. Je logické, že na tyto změny by měla reagovat škola. To by nahrávalo tomu, aby byla provedena opravdová revize RVP. Tedy aby se opravdu změnilo to, co a jak se ve školách učí, aby školy připravovaly děti na budoucnost a nelpěly na minulosti. Jenže k tomu je potřeba vysvětlovat, komunikovat, naslouchat a debatovat. Je nutné věnovat dostatek času naslouchání podnětům z praxe od pedagogů ze škol a trpělivému vysvětlování potřebnosti změny všem aktérům, včetně rodičů a laické veřejnosti. Nic z toho se bohužel nestalo. Máme tu jakousi pseudozměnu, kterou nikdo nechtěl, nikdo jí nerozumí, nikdo ji nevítá. Jenom doufám, že není hlavním důvodem tohoto paskvilu potřeba splnit časový harmonogram dotace, která má financovat revizi RVP.
Změna myšlení ani nebyla nastartována. O pozitivním naladění klíčových aktérů nemůže být ani řeč. Nic se nezlepší a neposune, pokud budeme lidi odrazovat a naštvávat. Promarnili jsme příležitost. Pokud se v budoucnu najde někdo, kdo bude chtít z pozice MŠMT věnovat úsilí opravdové systémové změně toho, co a jak se na základních školách učí, bude to mít po téhle zkušenosti hodně moc těžké.
Autor: Markéta Hendrichová
Odkazy:
Novinky.cz: Mladší žáci se mají učit více cizí jazyky než matematiku
Seznam zprávy: Největší reforma za 20 let: Matematika bude ještě těžší než se počítalo
Robert Čapek: Silvestrovská taškařice: NPI nechává připomínkovat RVP